Naast Write for Rights is er ook de Schrijfgroep. Het werk van de Schrijfgroep behoort tot de oudste en misschien wel de meest effectieve actiemiddelen van Amnesty: het schrijven van brieven. Een aantal vrijwilligers of schrijfabonnees schrijft en verstuurt op verzoek van onze werkgroep maandelijks brieven naar regeringen, opposities, non-gouvernementele organisaties en andere invloedrijke mensen en instellingen.

Het hoofdkantoor van Amnesty International kiest elke maand vier gevallen uit waarvoor geschreven wordt. Gewetensgevangenen, mensen die worden bedreigd of zijn ‘verdwenen’, of gevangenen die geen eerlijk proces krijgen, mishandeld worden of ter dood veroordeeld zijn. Wereldwijd worden voorbeeldbrieven naar de afdelingen gestuurd, zodat alle schrijvende leden samen een wereldwijde actie voor dezelfde gevallen voeren.

Enkele van onze werkgroepleden zorgen ervoor dat de brieven op tijd bij de schrijfabonnees thuis bezorgd worden. Van onschatbare waarde hierbij is de hulp van vrijwilliger Kees Visschedijk. Hij downloadt de voorbeeldbrieven van internet, vertaalt ze voor ons en zoekt tevens uit hoe het zit met de portokosten voor de verschillende landen waar de brieven heen moeten. Omdat hij dit 'panklaar' aanlevert, hoeft de werkgroep verder alleen te zorgen voor de reproductie en de verspreiding.

Word ook schrijfabonnee
Je herkent het waarschijnlijk wel: je wilt een actie van Amnesty steunen, maar het komt er niet van. Misschien is het een idee om je op te geven als schrijfabonnee? Je ontvangt dan elke maand een bundeltje gedrukte brieven, met een begeleidende instructiebrief. Bij elke brief is er één exemplaar voor de autoriteiten in het desbetreffende land en één voor hun ambassade in Nederland. Bij de brievenbundel krijg je uiteraard ook de adressen waar je de brieven heen kunt sturen.

Je kunt zelf kiezen hoe je je brieven wilt versturen. Sommige schrijfabonnees vinden het prettig om de gedrukte brieven in het eigen handschrift over te schrijven, om er zo een persoonlijk tintje aan mee te geven. Maar misschien heb je daar geen zin in of geen tijd voor, of vind je je handschrift niet voldoende leesbaar. In dat geval kun je ervoor kiezen om alleen een handtekening onder de gedrukte brieven te zetten en deze te versturen.

Beide opties zijn mogelijk en ze zijn ook gelijkwaardig aan elkaar; het ene is niet beter dan het andere. Je mag het helemaal doen zoals je zelf wilt. Ook kun je zelf kiezen hoeveel van de brieven uit de bundel je verstuurt: één, twee, allemaal... alles mag.

Dat deze acties nut hebben, bewijzen wel de vele goede berichten die Amnesty krijgt in reactie op de brieven. Heb je interesse, laat dat dan weten aan onze schrijfgroep-coördinator Tjitte Folkertsma: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of tel. nr. 06 44 44 20 46.

Schrijfactie